خواص شكلات


 





 
شکلات به هر فرآورده‌اي اطلاق مي‌شود که از دانه کاکائو و يا از چربي آن حاصل شود. از آنجا که اين ماده در تهيه بسياري از فرآورده‌ها به کار مي‌رود، هر گونه تغيير در توليد آن تأثير عميقي بر صنعت مي‌گذارد. اضافه کردن مواد گوناگون به آن، کاملاً بستگي به سليقه مصرف‌کنندگان دارد. امروزه بحث بر سر اين موضوع است که آيا مي‌توان مقدار کاکائوي استفاده شده در شکلات را کاهش داد؟ يا اينکه چربي موجود در دانه کاکائو را با مواد ديگري جايگزين کرد؟ اينها همگي مي‌توانند هزينه‌هاي توليد کاکائو را کاهش دهند.
شکلات، ماده غذايي مشهوري در سراسر دنياست که انواع و اشکال بسيار متنوعي دارد. اغلب با تغيير در ميزان مواد تشکيل دهنده شکلات‌ها، انواع متفاوتي از آن را ايجاد مي‌کنند.
شکلات تيره: شکلاتي است که بدون شير تهيه مي‌شود. گاهي به آن، شکلات ساده هم مي‌گويند. اغلب در تهيه آن، 35 درصد کاکائو به کار مي‌رود.
شکلات شيري: در تهيه آن، شير هم به کار رفته است. در درست کردن آن، 25 درصد کاکائو استفاده شده است.
شکلات کم شيرين: نوعي شکلات است که براي تهيه غذاها به کار مي‌رود. مقدار شکر آن هم کم است.
شکلات سفيد: شکلاتي است که در تهيه آن، تنها از چربي دانه کاکائو، نه خود آن، استفاده مي‌شود.
شکلات سياه: خواص آنتي‌اکسيدان شکلات سياه به مراتب مرغوب‌تر از شکلات شيري است. خواص آنتي‌اکسيدان مي‌تواند از قلب و عروق در مقابل مضرات اکسيداسيون محافظت کند.
تاثير اکسيداسيون بر بدن مشابه اکسيده شدن و يا همان زنگ زدن فلزات است. محققان در اسکاتلند و ايتاليا با انتشار مقاله اي در نشريه «نيچر» گفتند که افزودن شير به شکلات ممکن است اين خواص را خنثي کند در حالي كه مطالعات قبلي نشان داده بود که اين‌کار ممکن است به مقاومت بدن در برابر بيماري‌هاي قلبي يا حتي سرطان کمک کند. در حالي که در برخي مطالعات بين شکلات سياه و نوع شيري آن تمايز قايل شده‌اند، اما بسياري از کارشناسان به اين تفاوت اعتقاد ندارند.
در تازه‌ترين تحقيقات خواص هر دو نوع شکلات را آزمايش کردند. آنها 12 داوطلب سالم، شامل هفت زن و پنج مرد را استخدام کردند و از آنها خواستند شکلات سياه و شيري بخورند. دانشمندان دريافتند که داوطلبان براي کسب يک ميزان از آنتي‌اکسيدان‌ها، بايد دو برابر شکلات سياه، شکلات شيري مصرف کنند.
محققان حتي شرايطي را درنظر گرفتند که شکلات سياه همراه با شير مصرف شده است. شکلات سياه سطح آنتي‌اکسيدان خون را به ميزان تقريبا 20 درصد بالا مي‌برد. احتمالا پروتئين شير آنتي‌اکسيدان شکلات را به دام مي‌اندازد. درنتيجه اين مواد مانند زماني که شکلات سياه تنها مصرف شود جذب بدن نمي‌شوند. به اين ترتيب هرگونه تاثير محافظتي آن از دست مي‌رود. مي‌توان از اين يافته‌ها نتيجه‌گيري کرد که احتمالا لبنيات مخل خواص آنتي‌اکسيدان ديگر مواد غذايي مانند ميوه، چاي و شراب قرمز است.
اغلب اسانس نعناع، پرتقال، موز، توت‌فرنگي و... را براي طعم دادن به شکلات اضافه مي‌کنند.
در شکلات‌هاي تخته‌اي از مغز ميوه‌هايي مانند، گردو، فندق، بادام زميني و... استفاده مي‌شود. گاهي عسل، کارامل، مربا، کشمش يا موز هم در تهيه شکلات به کار مي‌رود. شکلات يکي از معروف‌ترين اسنک‌ها در همه جاي دنياست.

مواد تشکيل دهنده شکلات
 

اين ترکيبات که منشأ گياهي دارند حاوي آنتي اکسيدان‌ها هستند. آنتي‌اکسيدان‌ها تاثير عمده‌اي در کاهش فشار خون و تسهيل گردش خون دارند بنابراين همان طور که ديدن جعبه شکلات، شادي را به قلب شما مي‌آورد، مصرف آن هم در صورتي که به طور صحيح و مناسب باشد در افراد سالم مي‌تواند به سلامت قلب و عروق کمک کند.
کاکائو همچنين حاوي مقادير فراوان فلاونوئيدهاست که مي‌تواند به افزايش و تسهيل گردش خون در مغز و ديگر اندام‌ها کمک کند. فلاونوئيدها به باز شدن رگ‌هاي خوني کمک مي‌کنند و مانع تجمع پلاکت‌ها در ديواره عروق مي‌شوند. تاثير اين مواد بر بدن، شبيه آن چيزي است که در آسپرين بچه‌ها ديده مي‌شود اما مدت اثر آنها طولاني‌تر است.
کاکائو مي‌تواند جايگزين مناسبي براي افرادي باشد که به آسپرين حساس هستند البته متخصصان تاکيد مي‌کنند که باوجود اين مسايل، شکلات مانند هر ماده غذايي ديگر مضراتي دارد، براي مثال چربي موجود در شکلات مي‌تواند افزايش کلسترول خون را به همراه داشته باشد.
هرگاه بخواهيم شکلات و کاکائو را در رژيم غذايي وارد کنيم بايد به همان ميزان از مصرف چربي و قند در ديگر غذاها کاسته شود تا شاهد عوارض منفي به‌خصوص در بيماران کليوي و مبتلايان به فشار خون نباشيم.

شکلات و احساس نشاط
 

يکي از اثرات ثابت شده شکلات احساس نشاط و رفع خستگي است که متعاقب مصرف اين ماده غذايي ديده مي‌شود. شکلات حاوي بيش از 300 ماده شيميايي شناخته شده است. کافئين از جمله اين ترکيبات است.
تئوبروماين هم ترکيب ديگري است که به مقدار جزيي در شکلات موجود است و ترکيب اين دو ماده شيميايي (و احتمالا ديگر مواد موجود در شکلات) به ايجاد احساس نشاط در مصرف‌کنندگان شکلات منجر مي‌شود.

مبالغه در بيان مضرات
 

حتما شما هم شنيده‌ايد که شکلات در ايجاد جوش‌ها و آکنه موثر است. گروهي ديگر مصرف آن را به علت پوسيدگي دندان‌ها مضر مي‌دانند؛ اما تحقيقات تازه، کمک فراواني به مشخص شدن واقعيت کرده است. خبر خوب اين است که در بيشتر موارد، در بيان اثرات منفي مصرف شکلات مبالغه شده است. مطابق نتايج دو تحقيق که به وسيله دانشمندان دانشکده پزشکي پنسيلوانيا به انجام رسيد ثابت شده که خوردن شکلات (يا نخوردن آن) تاثير مهمي‌در ايجاد آکنه ندارد.
تاثير شکلات بر پوسيدگي دندان‌ها هم بيشتر از ديگر خوراکي‌هاي شيرين نيست البته مسلم است که مصرف بيش از حد هر ماده غذايي مي‌تواند سلامت انسان را مختل کند.
به هر حال در صورتي که پزشک شما را از مصرف شيريني و شکلات منع نکرده است مي‌توانيد با خيال راحت کمبود شکلات خود را جبران کنيد.
منبع:www.salamat.com